Koude acquisitie is een term die in het bedrijfsleven wordt gebruikt voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven. Hierbij kennen de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet. De verkoper probeert bij koude acquisitie iets te verkopen aan de andere partij. Dit kan eigenlijk voor allerlei zaken worden ingezet, zowel diensten als producten. Naast het proberen van de verkoop, wordt er ook vaak geprobeerd om een afspraak te in te plannen. Koude acquisitie kan zowel persoonlijk als per telefoon worden uitgevoerd. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat een vertegenwoordiger van een bedrijf op een bedrijventerrein verschillende bedrijven af gaat om zo een gesprek met iemand van een bedrijf te krijgen. De meest voorkomende vorm van koude acquisitie is echter via de telefoon. Daarom wordt er voor koude acquisitie ook vaak de term cold-calling gebruikt.
Koude acquisitie kan voor bedrijven een erg effectieve methode zijn om nieuwe klanten te werven. Toch hebben veel werknemers weinig zin in koude acquisitie en proberen ze het vaak zo lang mogelijk uit te stellen. De reden dat werknemers hier vaak weinig zin in hebben is vaak angst. Angst om afgewezen te worden. Hierdoor gebeurd het regelmatig dat bedrijven te weinig koude acquisitie in zetten en het ook verkeerd toepassen, terwijl er juist erg goede resultaten uit te halen zijn.
Koude acquisitie kan een stuk leuker zijn, wanneer mensen ook daadwerkelijk goede resultaten behalen. Training of coaching op het gebied van koude acquisitie kan helpen om betere resultaten te bereiken zodat het voor personeel ook stukken leuker wordt om producten of diensten aan de man te brengen.